Powered By Blogger

vineri, 29 iulie 2016

VACANŢE, VACANŢE...ROMÂNIE, PLAI DE DOR... de RODICA ELENA LUPU, Editura ANAMAROL - DRUMUL DE FIER AL ARDEALULUI - ORADEA - ÎNTÂLNIRE CU PRIETENII SOSIŢI ÎN ŢARĂ DIN AUSTRALIA


Care este prima linie de cale ferată care a pătruns pe teritoriul Transilvanie? Ei bine, aceasta s-a întâmplat la 24 aprilie 1858, când s-a deschis linia Puspokladany–Oradea, lprima cale ferată din Transilvania construită de Societatea Căilor Ferate din jurul Tisei. În lungime de peste 68 kilometri, ea va lega Oradea cu capitalele vest-europene devenind punct de plecare spre centrul Transilvaniei, spre Carpaţi şi Dunăre. După anul 1919, din această linie, va rămâne pe  teritoriul naţional o porţiune de 11,7 kilometri, de la Borş Frontieră la Oradea. 
Apoi a luat fiinţă scocietatea căilor ferate cu capital privat aparţinând unui grup financiar din diferite state europene: Austria, Suedia, Germania..., care împreună cu firma engleză Warring au început construcţia căii ferate Oradea-Braşov. Şi, fără cea mai mică ceremonie, la 7 septembrie 1870, s-a deschis linia de cale ferată de la Oradea la Cluj, primul pas spre Carpaţi şi spre drumurile comerciale ale Orientului. Segment al magistralei Oradea-Bucureşti, linia străbate o regiune în cea mai mare parte deluroasă, plecând de la Oradea, urcă pe rambleuri înalte şi debleuri adânci până la staţia Vadul Crişului, care de aici începe să se îngusteze, terasamentul fiind săpat efectiv în stâncă pe marginea albiei rîului, fiind necesare trei tuneluri până la Bratca. De la Ciucea la Huedin, valea se lărgeşte, dar traseul urcă până la Stana, unde în apropiere, se află cumpăna apelor dintre Criş şi Someş. După tunelul de la Stana - distrus în timpul războiului, executându-se o variantă nouă în lungime de 294 de metri care s-a dat în funcţie în luna octombrie 1947 -  traseul coboară continuu pe valea Nadăşului până la Cluj. Dublarea căii ferate a fost proiectată şi executată între anii 1973-1978: 66 de kilometri între staţiile Cluj şi Poieni, 38 de kilometri între staţiile Butan şi Oradea...(...).
Atunci... Acum ştiţi cu toţii ce este şi cum este!

Fragment din VACAN_E, VACAM_E...Românie, plai de dor...
de Rodica Elena LUPU
Editura ANAMAROL, 2004 

16 comentarii:

  1. Am aflat ceva ce nu stiam si va multumim. La Oradea si la Felix am fost si noi, este minunat! Cu drag si pretuire!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ne brodati in suflete zambete, clipa de amintire devine mai profunda, iar totul are o aura de lumina ce va imbraca sufletul si chipul, vacante, intr-o tara ce e acasa pentru noi, dumneavaostra stiti de fiecare data sa impartiti maretia unor momente speciale cu noi si pe langa faptul ca ne invatati de fiecare data lucruri noi prin informatii pretioase, ne impliniti inimile prin fericirea de a va revedea in poze! Imi e dor de dumneavoastra, un dor pe care-l strang cu lacrimi de amintire in sufet si pe care o sa-l sting in clipa in care o sa va revad si o sa va pot imbratisa, pentru ca fiecare moment petrecut alaturi de dumenavoastra este o binecuvantare pentru mine! Va multumesc pentru ca existati in viata mea, va iubesc si va trimit un buchet de ganduri senine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Noapte linistita Isabela! Va doresc o saptamana minunata, cu pretuire!

      Ștergere
  3. Va asteptam cu drag acasa la Cluj, sa nu ne ocoliti, placerea de a va vedea este mare! Cu aleasa pretuire!

    RăspundețiȘtergere
  4. Frumoasa amintire, frumos oras, sunteti frumoase! Cu pretuire!

    RăspundețiȘtergere
  5. Frumoase domnisoarele, frumos orasul! Interesanta prezentare!

    RăspundețiȘtergere
  6. FOARTE INTERESANT ESTE CE NE_ATI FACUT CUNOSCUT! CU STIMA!

    RăspundețiȘtergere
  7. Frumoasa fotografie...Minunata prezentare! Aici este Ministerul Transporturilor unde munca de jurist ati desfasurat-o o viata Cu respect!

    RăspundețiȘtergere
  8. Sincere felicitari, toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere