Editor / coperta / antologator Rodica Elena Lupu
„Unire în cuget și-n simțiri”, documentarul istoriei -
Centenarul Unirii
O lucrare
monumentală apărută recent de sub tipar la Editura ANAMAROL din București,
coordonator și editor Rodica Elena Lupu, aceasta fiind o dedicație adevărată
întru cinstirea neamului românesc – Centenarul Unirii. Este vorba de
documentarul istoric „Unire în cuget și-n
simțiri”, cu subtitlul „Apulum-Bălgrad-Alba
Iulia – 1 Decembrie 1918-1 Decembrie 2018 – 100”, cu
un cuprins de 296 pagini, prin intermediul căruia ne reîntâlnim cu renumiți
istorici, academicieni și scriitori români clasici și contemporani: Ioan Aurel
Pop (președintele Academiei Române), Ana Blandiana, Mihai Eminescu, Lucian
Blaga, George Coșbuc, Octavian Goga, Vasile Alecsandri, Alexei Mateevici,
Ștefan Octavian Iosif, Radu Brateș, Vasile Militaru, Andrei
Mureșanu, Ioan S.Nenițescu, Adrian
Păunescu, Marin Sorescu, Grigore Vieru, Dan Bodea, Ion Brad, Elena
Armenescu, Cristian Petru Bălan, Ion Dodu Bălan, Florica Bud, Ionuț Caragea, Carmen Aldea Vlad, Adrian Botez, Radu
Cârneci, George Corbu, Evelyne Maria Croitoru, Nicolae Dabija, Rodica Elena
Lupu, Galina Martea, Nicolae Dragoș, Sergiu Găbureac, George Roca, Gheorghița
Durlan, Alexandra Gălușcă, Radu Gyr, Gabriela Hale, Ion Horea, Iustin Ilieșiu, Niculina
Merceanu, Isabela Bianca Neagu, Lucia Olaru Nenati, Octavian Paler, Maria
Petrescu, Paula Romanescu, Alina-Maria Stârcea, Mariana Popa, Iuliana
Paloda-Popescu, Marin Pungă, Gabriela Căluțiu Sonnenberg, Marinela Stănescu,
Silvio Sticea, Maria Ileana Tănase, Andrei Teodor Stârcea, Dona Tudor, George
Țărnea.
Cu o deschidere impunătoare, începutul acestei cărți își face prezența cu o
prefață cât se poate de interesantă, realizată de distinsa, neobosita și
talentata scriitoare Rodica Elena
Lupu (poetă de o virtute aparte, prozatoare, jurnalist, editor, academician,
Doctor Honoris Causa, etc), astfel, Domnia Sa relatându-ne: „...Cuvântul entuziast şi
răspicat al celor 100 000 de oameni adunaţi pe „Câmpul lui Horia” de la Alba Iulia, consfinţea şi din punct de
vedere politic o unitate de viaţă, de limbă şi de cultură, care dăinuia de
peste două mii de ani.
Timp de secole, cele trei ţări româneşti, Moldova, Muntenia,
Transilvania, deşi despărţite politic, au cunoscut o dezvoltare în multe
privinţe analogă, iar legăturile dintre ele, economice, religioase, culturale,
erau dintre cele mai strânse, încât nimic nu le despărţea, afară de interesele
puterilor dominante.
Era inevitabil ca aceste interese să cedeze o dată şi o dată în faţa
luptei maselor şi a conducătorilor luminaţi.
Prima biruinţă pe calea unităţii naţionale se câştigă la 24 ianuarie
1859, când Ţara Românească şi Moldova devin Principatele Unite pentru ca doi
ani mai târziu să se numească România şi în 1877 să-şi proclame independenţa de
stat.
În aceste condiţii, devenea cu atât mai nefirească şi cu atât mai odioasă
menţinerea unei însemnate părţi a poporului român sub stăpânirea chezaro -
crăiască.
Numeroase semne nu mai lăsau nicio îndoială asupra faptului că, în
condiţiile prielnice, românii ardeleni, reprezentând majoritatea populaţiei
ţinuturilor intracarpatice, îşi vor manifesta cu fermitate hotărârea de a se
uni cu fraţii lor de dincolo de munţi, realizând pe veci unirea prefigurată a
lui Mihai Viteazul.
Clipa Unirii a sosit la sfârşitul primului război mondial.
Învinsă de contradicţiile care o măcinau din interior şi de loviturile
din afară, monarhia austro-ungară s-a destrămat, iar masele populare n-au
întârziat să-şi spună răspicat cuvântul. Venind din toate colţurile ţinuturilor
româneşti din lăuntrul arcului Carpaţilor, la Alba Iulia, s-a pecetluit pe „Câmpul lui Horia”, din preajma Cetăţii pătimirii şi a triumfului românimii,
actul solemn al voinţei nestrămutate şi unanime a tuturora, care glăsuia şi a
glăsuit mereu peste veacuri:
„Adunarea Naţională a tuturor
românilor din Transilvania, Banat şi Ţara Românească, adunaţi prin
reprezentanţii lor îndreptăţiţi la Alba Iulia, în ziua de 18 noiembrie stil
vechi, 1 decembrie, stil nou, decretează unirea acelor români şi a tuturor
teritoriilor locuite de dânşii în România...”. Visul de veacuri s-a
împlinit. Ideea cea milenară a devenit o realitate.
Măreţul act, cu putere de lege şi plebiscit, de la Alba Iulia, fără
seamăn în analele istoriei, este democratic prin formă şi fond.
Ziua de
1 Decembrie a devenit Ziua Naţională a României ...” (Fragment din prefața cărții, Rodica Elena Lupu).
În
continuare, cu un capitol de început, Ioan Aurel Pop (Președintele Academiei
Române, prof.univ., dr., renumit istoric, publicist, scriitor), vine în
paginile acestuli volum cu un mesaj
concret despre Unirea Transilvaniei cu România și anume: despre
„Istoria Transilvaniei”, în acest context afirmând „… Prin urmare, Transilvania este parte integrantă a României, iar acesta
este un dat care nu mai suportă discuții”. Aceeași idee este prezentă printr-un alt comunicat semnificativ despre „Istoria
Transilvaniei, cuvânt preliminar”, aici Domnia Sa concretizând: „Istoria
aceasta este o propunere de tratare a trecutului transilvan, din perspectiva
tuturor comunităţilor etnice şi confesionale care au alcătuit Transilva-nia.
Este şi o pledoarie de conservare – atât cât se mai poate – spirituale dintr-o
regiune fascinantă, azi parte a României şi a unei lumi globalizate şi grăbite,
atente mai mult la aparenţe decât la esenţe. Această istorie îndeamnă la
cunoaştere în locul ignoranţei, la preţuire în locul urii sau indiferenţei şi
mai ales la convieţuire egală în locul confruntării şi discriminării, într-o
lume în care toţi trebuie să avem un loc demn”. Afirmații
extraordinare despre spațiul românesc, care, la rândul lor, sunt mărturii
autentice, cu suport documentar-istoric realizat în timp.
Cu un loc aparte, în această lucrare colectivă sau, mai
bine zis, în această antologie istorică sunt prezenți marii scriitori români
clasici (Mihai Eminescu, Lucian Blaga, George Coșbuc, Octavian Goga, Vasile
Alecsandri, Alexei Mateevici, Ștefan Octavian Iosif, Radu Brateș, Vasile
Militaru, Andrei Mureșanu, Ioan S.Nenițescu) care, cu toții, au scris și au venerat prin
lucrări literare tradițiile, istoria, viața românilor și, nu în ultimul timp, sentimentul
de dragoste față de pământul natal-românesc și față de întreaga națiune română.
Printre paginile respective ne reîntâlnim cu opera literară a poetului,
dramaturgului, folcloristului, omului politic, ministru și diplomat, Vasile
Alecsandri care, la rândul lui, a onorat cu multă demnitate întreg neamul
românesc prin poemul HORA UNIRII,
astfel exclamând: „Hai să dăm mână cu
mână/ Cei cu inimă română,/ Să-nvârtim hora frăţiei/ Pe pământul României!...”,
respectiv, cu aceeași noblețe, prin poemul ODĂ OSTAŞILOR ROMÂNI: „Juni ostaşi ai ţării mele, însemnaţi cu stea
în frunte!/ Dragii mei
vultani de câmpuri, dragii mei şoimani de munte!/ Am cântat în tinereţe
strămoşească vitejie,/ Vitejie fără seamăn pe-acel timp de grea urgie/ Ce la
vechiul nostru nume au adaos un renume/ Dus pe Dunărea în Marea şi din Marea
dus în lume!...”. Cu o mândrie deosebită,
recitim în această lucrare și versurile distinsului scriitor, poet, jurnalist, Mihai Eminescu, dedicate țării românești: „Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie,/
Ţara mea de glorii, ţara mea de dor?/ Braţele nervoase, arma de tărie,/ La
trecutu-ţi mare, mare viitor!/ Fiarbă vinu-n cupe, spumege pocalul,/ Dacă
fiii-ţi mândri aste le nutresc;/ Căci rămâne stânca, deşi moare valul,/ Dulce
Românie, asta ţi-o doresc” (CE-ŢI DORESC EU ŢIE DULCE ROMÂNIE). Trecând la versurile lui Lucian Blaga ne regăsim prin sentimentul sacru față
de cei dragi sufletelor noastre - părinți, bunei, străbunei: „Coboară-n lut
părinţii, rând pe rând,/ În timp ce-n
noi mai cresc grădinile./ Ei vor să fie
rădăcinile,/ prin cari ne
prelungim pe sub pământ” (PĂRINŢII).
Este prezent în lucrare și Octavian Goga, fiind
considerat întâiul mare poet al generației Unirii de la
1918. Pe când Alexei Mateevici, în istoria literaturii române a rămas ca
un mare poet basarabean prin realizarea poeziei Limba noastră, care, în
timp, a dobândit o adevărată valoare de simbol: „Limba noastră-i o comoară/ În adâncuri înfundată/ Un şirag de piatră rară/
Pe moşie revărsată” (LIMBA NOASTRĂ).
Însă Ioan S.Nenițescu este
autorul versurilor cunoscutului cântec patriotic „Pui de lei”, muzica fiind compusă de Ionel G.Brătianu, precum
și al poeziei „Țara mea”, adusă în
conștiința publicului român postbelic și contemporan prin intermediul cântărețului
Tudor Gheorghe: „Eroi au fost, eroi sunt încă/ Şi-or fi în neamul românesc!/ Căci
rupţi sunt ca din tare stâncă/ Românii ori şi unde cresc” (PUI DE LEI). Iar George Coșbuc, cu multă demnitate
pentru țărâna natală, scrie: „Patria ne-a fost pământul/ Unde ne-au trăit
strămoşii,”
(PATRIA ROMÂNĂ). La fel, Radu Brateș își exprimă stările sufletești prin aspirația
de reîntregire a neamului românesc, cu Basarabia, bucata de pământ ruptă de la
patria-mamă România: „Lângă apa
Prutului,/ Cale nu-i, cărare nu-i,/ Numai mlaştină şi stuf,/ Numai trudă şi
năduf./ Vânturi vin din răsărit/ Să dărâme ce-am clădit./ Vin arşiţe şi furtuni/
Peste anii noştri buni” (LÂNGĂ APA PRUTULUI).
Dintr-un context în altul revenim pe
parcurs la scriitorii români contemporani care, cu același har scriitoricesc,
au proslăvit și proslăvesc ținuturile natale, limba română, victoriile și obiceiurile
prin intermediul cărora există poporul român. Astfel, Adrian Păunescu prin versurile sale redă sentimentul de
încredere deplină pentru reîntregirea țării românești, vibrând real prin
sunetul de clopot care ar putea aduce
pacea și bucuria unui neam într-un viitor apropiat: „Din om în om se-aude un clopot departe,/ De dincolo de viaţă, de
dincolo de moarte,/ Îl duc pe umeri Moţii din Apuseni încoace,/ Miroase-a vârf
de munte și a ștergar de pace,/ Un clopot care poartă un semn divin în sine,/
Că știe să vorbească și știe să suspine,/ Un clopot ce arată şi morţii, dar şi
mirii,/ Că-i clopotul nădejdii şi al reîntregirii,” (CLOPOTUL REÎNTREGIRII). Iar Grigore
Vieru prin poemul Scrisoare din Basarabia deplânge
vremurile negre din trecut și, în același timp, își deschide sufletul fraților
de peste Prut, spunându-le cât de mult îi iubește, necătând la faptul că
vorbește o limbă română deformată: „Cu
vorba-mi strâmbă şi pripită/ Eu ştiu că te-am rănit, spunând/ Că mi-ai luat şi
grai, şi pită,/ Şi-ai năvălit pe-al meu pamânt./ În vremea putredă şi goală/ Pe
mine, frate, cum să-ţi spun,/ Pe mine m-au minţit la şcoală/ Că-mi eşti duşman,
nu frate bun./ Din Basarabia vă scriu,/ Dulci
fraţi de dincolo de Prut./ Vă scriu cum pot şi prea târziu,/ Mi-e dor de voi şi
vă sărut.”
(SCRISOARE DIN BASARABIA). La rândul lui, Ion Dodu Bălan ne vorbește despre marea unire/ adunarea
națională de la Alba Iulia, 1 decembrie 1918: „La Alba-Iulia-n Cetate/ Cernea zăpada pe păcate,/ În negre
secole-ngropate,/ Pe umbre-n moarte, deşteptate, / În ziua sfântă de dreptate,/
Pe file de luciri de soare,/ Când brav Mihai suia călare,/ Visând o Românie
Mare,/ Cerneau zăpezile din zare.” (LA 1 DECEMBRIE 1918). Sub același ton scrie și George
Țărnea: „Întregul desfăcut în trei/ Prin vămi vremelnice de
soartă/ Îl ţine strâns sub tâmpla ei,/ La Alba-Iulia, o poartă./ Şi dacă trupul
său de lemn/ Veşminte-mpărăteşti nu are/ Păstrează-n carne primul semn/ Din
prima noastră întrupare” (ALBA IULIA), dar și Dan Bodea care spune: „La Alba românii s-adună/ Întru gloria Cuvântului,/
Întru tăria Verbului,/ Întru neasfinţirea veacului./ La Alba românii/ Se urcă-n icoane-făptuire,/ Căci
aici răsare Mircea cel Bătrân/ Sub cruce, la Rovine./ Gaci aici trâmbiţe de
chemare face Mihai,/ Şi sub spadă românii,/ De la Nistru la Tisa/ Dau slavă
Stâncii,/ Căci tăria dezvăluie iubirea.” (CANTICO). Pe când, Ion Brad cântă
în versuri Ziua Națională a României: „Singur,
în casa părinţilor.../ Jur-împrejur,
numai icoane şi umbre.../ În
fruntea lor – Brad Teodor, bunicul,/ Soldatul
chezaro-crăiesc abia întors,” (DE ZIUA NAŢIONALĂ). Ulterior,
prin vibrații de bucurie, Adrian Botez descrie
hora bucovineană printr-o imagine clară a prezentului: „Bucovineana Horă plânge/ departe
e – şi iar se strânge/ e cântec vechi – din regi uitaţi/ odat' cu grâul
semănaţi” (HORA BUCOVINEI). Însă admirabila poetă Rodica Elena Lupu ne
vorbește despre viață, credință, omenie, durere umană, într-un final, toate
centrându-se pe speranță, fenomen care menține existența omului în univers,
nemijlocit, pe pământul natal: „Viaţă/ din viaţă,/ vis/ din visul
omului,/ ţăndări/ de credinţă strămoşească,/ omenie/ din omenia românească,/
durere/ din durerea noastră milenară,/ speranţă/ din speranţă/ şi lumină/ din
lumină,” (ŢARA MEA). Cu o durere, sensibilitate și responsabilitate aparte
pentru poporul român din Basarabia, Nicolae
Dabija, renumitul scriitor din Moldova și întreg ținutul românesc, prin poezia
de stil clasic prezintă tabloul
cumplit al deportărilor, care în anii 1941-1953 au dus sute de mii de români
basarabeni și bucovineni în Siberia și Kazahstan: „În Taimâr, cu-o sanie cu reni/ – colo pân' şi vara
viscoleşte/ – dat-am de un sat de moldoveni/ ce uitaseră – săracii! –
româneşte” (COŞMAR).
Cu același sentiment de tristețe pentru propriul popor, Galina Martea reprezintă chipul
Basarabiei printr-un veșmânt al durerii tricolore: „Prin haina în culori ce ard tristeţea,/ de secole-ţi sacrifici
existenţa/ și anii de copil, cu tinereţea,/ parcă n-au fost, precum
adolescenţa.” (BASARABIA - HAINĂ
ÎN DURERE TRICOLORĂ). Continuând discursul literar despre ținutul românesc, Florica Bud se prezintă
cu un fragment de proză ce are tangență cu problemele cotidiane ale societății române, în mod
aparte, despre conjunctura politică/ socială existentă în cadrul țării: „Porniţi
să răstoarne universul într-o rână, fie în cea stângă, fie în cea dreaptă fără
să se risipească de prisos, membrii iubiţi si neiubiţi ai Parlamentului s-au
grupat şi regrupat, respectând cu sfinţenie formula Combinări de N luate
câte K. Propun o mică incursiune în acest labirint modern care ne
garantează democraţia.” (FECIOARELE DIN
PARLAMENT). Trecând prin calea trăirilor sentimentale, Ionuț Caragea își exprimă
versul liric astfel: „trăiesc
durerea unei patrii/ ca într-un sacru legămînt;/ printre ventricule şi atrii/
îmi curge-acelaşi sînge sfînt.” (O PATRIE ŞI UN MORMÂNT). Iar George Corbu vine cu un poem care
elogiază fenomenul de apartenență: „Eu
sunt Român cum clipa este vreme/ Şi nu-s dator cu taină şi cu trudă/ Tărâmului
ce-ar vrea să mă includă,/ Oricine-ar sta supunerea să-mi cheme.”
(APARTENENŢĂ). De asemenea, Cristian Petru Bălan oferă în versuri o atitudine
firească/ umană pentru ținutul natal,
considerând că cel mai drag loc în acest
univers este România: „Monument
de munţi albaştri,/ sfânt podiş scăldat în soare,/ Leagăn drag al românimii,/ Transilvanie
străbună,/ Iată-aud din întuneric/ un vacarm de voci avare/ Care cer să fii iar
smulsă/ din tulpina străromână...” (TRANSILVANIA-I ROMÂNEASCĂ!). Și, nu în ultimul rând, Alexandra Gălușcă își exprimă gândul poetic prin forma autentică a
iubirii de patrie: „România, țara mea frumoasă/ Binecuvântată țară mănoasă,/
Un rai de viță strămoşească/ Duşmanii tăi să te ocolească!” (ROMÂNIE, TE
IUBESC!).
Cu un
conținut distins, volumul „Unire
în cuget și-n simțiri”, cu subtitlul „Apulum-Bălgrad-Alba
Iulia – 1 Decembrie 1918-1 Decembrie 2018 – 100”, se prezintă ca un adevărat documentar istoric prin
intermediul căruia scriitorul român relatează discursul literar pentru a
elucida niște adevăruri care ne reprezintă atât identitatea fiecăruia dintre
noi, cât și identitatea/ personalitatea națiunii române. Un lucru extraordinar
de frumos și demn, acesta reprezentând în esență fondul de idei și
caracteristici al scriitorului român, totodată, acesta întruchipând conținutul cetățeanului
român de pretutindeni și, nu în ultimul timp, conținutul societății române.
Galina
MARTEA
Dsponibil:
- Ziarul Ultima Oră, Cotidian National Independent, România, 7 iunie 2018. Disponibil: https://ultima- ora.ro/unire-in-cuget-si-n- simtiri-documentarul-istoriei- centenarul-unirii/
- Logos și Agape, Revistă creștină de cultură, tradiții și atitudine civică, România, 7 iunie 2018. Disponibil: http://www. logossiagape.ro/2018/06/07/ galina-martea-unire-in-cuget- si-n-simtiri-documentarul- istoriei-centenarul-unirii/
- Melidonium, Revistă de cultură, artă, traditii, credinţă, istorie, educatie. România, 7 iunie 2018. Disponibil: http://melidonium. ro/2018/06/07/galina-martea- unire-in-cuget-si-n-simtiri- documentarul-istoriei- centenarul-unirii/#more-53868
- Ziarul Radio Metafora, Seattle, WA, U.S.A., 7 iunie 2018. Disponibil: http://www.radiometafora.ro/ 2018/06/07/unire-in-cuget-si- n-simtiri-documentarul- istoriei-centenarul-unirii- autor-galina-martea-dr-prof- din-chisinaubasarabia- amsterdamolanda/
Bom dia, interessante e sugestivo para ler, desconhecia que o dia 1 de Dezembro é dia nacional da Roménia.
RăspundețiȘtergereContinuação de feliz semana,
AG
Es la historia de nuestro país. Bom dia, gracias, AG.
ȘtergereMulțumim pentru minunata Antologie ce comemoreaza centenarul Marii Uniri
RăspundețiȘtergereFelicitari tuturor poetilor aparuti in carte
Multumesc din suflet pentru includerea mea printre acesti patrioti si talentati poeti
Pretuire pentru tot ce faceti d-na Rodica Elena Lupu
Sa ne iubim tara si neamul! Nimeni nu poate uita si sterge de pe certificatul de nastere satul sau orasul in care a vazut lumina zilei aici in tara noastra. Cu aceleasi ganduri bune spre tine Victoria!
ȘtergereFelicitari!
RăspundețiȘtergereCu drag, ganduri bune spre tine Tatiana!
ȘtergereMinunata prezentarea doamnei prof. privind antologia dedicata Centenarului! Felicitari doamnelor!
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru trecere si cuvinte, Silvia!
ȘtergereSincere felicitari, admiratie!
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru trecere si cuvinte, cu pretuire doamna Maniu!
ȘtergereDoamnelor, tot respectul nostru!
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru trecere si cuvinte, cu pretuire doamna profesoara!
ȘtergereSincere felicitari!
RăspundețiȘtergereMultumiri! Ganduri bune spre voi!
ȘtergereFelicitarile noastre sincere tuturor
RăspundețiȘtergereCu drag, multumesc!
Ștergere