„Verba Volant, Scripta Manent” - antologia prozatorilor
români
Cu o
deosebită satisfacție am onoarea de a realiza o analiză literară asupra
antologiei de proză „Verba Volant, Scripta Manent”, volumele 2 și 3, apărute
recent la Editura ANAMAROL din București, editor și antologator Rodica Elena
Lupu. Într-o ținută grafică de excepție, lucrarea în cauză, cu volumele
respective, abordează discursul literar în proză în raport de spiritul creator
al scriitorului. Astfel, proza, ca formă de creație
literară artistică realizată într-un limbaj expresiv, dar, totodată, nesupus regulilor de versificație, cuprinde
conținutul antologiei „Verba Volant, Scripta Manent” și, în același timp, deschide orizonturi în a
distinge conturul real al celor relatate de mâna creatorului/scriitorului.
Desprinzându-se dintr-un complex de idei prin care se identifică conceptul
cunoașterii, din primele pagini ale lucrării ne întâlnim cu o imagine literară destul
de interesantă prin care verbul prezent se
caracterizează pe sine însuși prin flexiune proprie fiecărui prozator. Deci,
pentru a ne familiariza mai în de aproape cu autorii prezenți în lucrare,
atunci urmează să le identificăm numele, originea, domeniul în cadrul cărora
există, respectiv, atributele ce-i caracterizează în calitate de scriitori.
Este captivant acest aspect, deoarece, în cele din urmă, prin dialogul literar analitic
se identifică compoziția fiecărui cuvânt scris și, nemijlocit, compoziția
tuturor elementelor ce formează întreaga operă artistică. Așadar, prin imaginea
acestui model de creație literară, precum „proza”, vom avea ocazia să relevăm
reflecțiile cunoașterii de sine în funcție de procesele ce au loc în conștiința
omului sau, mai bine zis, ce au loc în conștiința scriitorului. În așa mod,
descrierile realizate prin cuvântul literar se asociază perfect cu spiritul
intelectual al omului ce este menit să creeze lucruri capabile de sentimente înalte. Prin armonia acestor
argumente se regăsește spiritul intelectual al scriitorului român, al
prozatorului român contemporan prezent în antologia „Verba Volant, Scripta Manent”, volumele II și III.
Prin
sistemul de elemente literare ce sunt dependente între ele, ca formă de reglare
a gândirii teoretice, în rezultat,
clasificăm activitatea practică obținută conform scopului urmărit/prestabilit.
Respectiv, scriitorul, prin complexitatea conținutului literar și a elementelor
ce determină conexiunea verbului scris, face ordine în propria creație, clasificând-o
în baza notelor artistice. Așadar, prin sistemul notelor și al valorilor
literar-artistice, având la dispoziție pana scriitoricească, ne reîntâlnim cu renumiți
scriitori români, cu renumiți prozatori români - personalități onorabile din
întreaga lume ce stau în slujba creației literare artistice. Deci, este vorba
de Cristian Petru Bălan, vol.3, (S.U.A.,
prof., acad., prozator, poet, dramaturg, publicist, editor, traducător
şi artist plastic român), scriitorul care este foarte cunoscut în lumea
literară, mai ales, pentru cele două lucrări, precum:
„Enciclopedia Imnurilor de Stat ale țărilor lumii ” (2008) şi „Ghid de conversație român-latin/
Latinum Romanicumque colloquii enchiridion” (primul ghid românesc de acest
fel, 2007). În antologia de față, Domnia Sa realizează un interviu cu marele
violonist american de origine română Mihai Craioveanu, prof.univ.,
personalitate mai puțin cunoscută în România. În acest dialog reperele sunt
centrate pe viața și activitatea marelui violonist. Concomitent, Cristian Petru Bălan realizează și un eseu privind
„amintirile despre profesorul universitar, dr., Nicolae Ciachir.
Un alt
scriitor român care a publicat de-a lungul vieții sale peste 25 de cărţi
de critică literară, de istoria literaturii române, eseuri, proză, poezie este Ion Dodu Bălan, vol.3, (România,
prof. univ., dr., critic şi istoric literar). De această dată, Domnia Sa vine cu o critică literară asupra biografiei
lui Camil Petrescu, „Însemnări despre viața lui de militar”, unde ne spune
următoarele: „Militar convins și patriot, Camil Petrescu are, totuși, o viziune
foarte lucidă și realistă asupra războiului. În poemele sale, de pildă,
războiul e văzut din perspectiva soldatului devenit un număr în gloata care nu
zboară în iureş eroic, ci îşi „târăște picioarele istovitor, inert”. Imaginea
soldaţilor de pe front, de un realism frust, este dramatică şi răscolitoare,
ca-n Marş greu: „De nopți întregi luptăm din greu / Cu praful sec și setea, / Cu
depărtarea neagră și perfidă. / Ni-e trupul în sudoare fiert, / Și-adânc prin
țărâna lichidă, / Ca printr-un val de eleșteu. / Din când în când, / Când
traversăm vreun pod, / Simțim pe rând, picioarele scăpate din năvod, / Întindem
pentr-o clipă gâtul / Și iarăș ne luăm târâtul / Comun, de uriaș miriapod”… Respectiv,
se argumentează că poeziile de război ale lui Camil Petrescu sunt notațiile
unui intelectual înzestrat cu o sensibilitate deosebită, care aduce o viziune
nouă, deloc idilică, în evocarea războiului”.
Ion Brad, vol.3, (România) fiind un poet, scriitor și
diplomat român, ne vorbește despre „Lucian Blaga – în viață și postum”. Aici prozatorul
ne destăinuie propriile emoții în a-l descoperi pe Blaga ca cel mai îndrăjit
poet și filozof, astfel relatând: „Pe Lucian Blaga, poetul mai întâi, apoi filozoful, am
început să-l citesc încă din 1945, când profesori şi scriitori blăjeni ca
Virgil Stanciu, Gh. I. Biriş alias Radu
Brateş, Ion Maxim, Traian Pătrăşcanu (discipoli ai lui Blaga), toţi din
"noul val anti-Grama", recomandau elevilor de la "Sf.
Vasile" lecturi mai libere şi îndrăzneţe. Prin ei am învăţat să iubesc şi
să desluşesc noutatea şi profunzimea poeziei filozofice a lui Lucian Blaga,
să-l "descopăr" pe marele poet şi filozof”.
Ion Buzași, vol.3, (România, dr., prof.univ., istoric literar, eseist, Ordinul Pentru merit în grad de cavaler, 2000)
vine cu o descriere și analiză literară despre scriitorul Ion Brad, spunând: „Personalitate complexă și importantă în literatura română
din cea de-a doua jumătate a secolului al XX-lea, Ion Brad s-a născut la 8
noiembrie 1929, în Pănade, „satul cățărat pe dealuri de argilă“, locul de naștere
al lui Cipariu, cu care poetul Orei întrebărilor s-a mândrit întotdeauna că
este consătean”… „Ca la
Coșbuc, există în poezia lui Ion Brad un ciclu cristologic. La Coșbuc, acest
ciclu de poezii este legat îndeosebi de tradiții și legende hagiografice; la
Ion Brad, poeziile de acest fel sunt într-o mai evidentă legătură cu
Evanghelia, această „simplă și populară biografie a Blândului Nazarinean…”. „Scriitor emblematic pentru destinul
generației poeților născuți în jurul anilor ’30 ai veacului trecut” (Petru
Poantă), lirica lui Ion Brad seamănă cu acele „ciudate manuscrise palimpseste“, căci odată îndepărtată crusta
lirică superficială a proletcultismului din anii 50-60, a ieșit la iveală
stratul autentic al liricii sale, devenind un poet remarcabil, cel puțin prin
două teme ce-i asigură originalitatea: cultul mamei și al trecutului istoric
transilvan.”.
Radu
Cârneci, vol.3,
(România, Doctor Honoris Causa, eseist, traducător, jurnalist literar,
editor) este prezent în dialog cu Corneliu Tălmaciu,
întitulând interviul „Poezia, ca orice artă, este exprimarea
unei stări existențiale”… Iar la capitolul
în calitate de traducător, Domnia Sa ne mărturisește: „Poetul există întotdeauna înaintea traducătorului. Poate doar la o
anume complinire spirituală. În acelaşi timp, traducând, străduindu-te a găsi
forma cea mai potrivită acelei poeme sau proze, îţi şlefuieşti, se-nţelege,
propria-ţi voce literară, câştigând în plus nuanţe ale limbii române. Şi,
fiindcă veni vorba, mărturisesc adânca bucurie pe care o trăieşte traducătorul
când îşi dă seama de extraordinara plasticitate a limbii noastre în stare a
cuprinde în haina-i de frumuseţi alese frumuseţi ale culturii universale…”. Respectiv,
mai spune: „Să-l simţi pe cel pe care îl
traduci cât mai aproape de ceea ce eşti tu însuţi ca artist”.
Horia Gârbea, vol.3, (România, dr., prof.univ., poet, critic și istoric literar, traducător,
scriitor pentru copii) de această dată ne reprezintă sinteza analizei literare
cu privire la lucrărea „Papirus” de Gabriel Chifu. Cu o capacitate aparte de
critic literar, Domnia Sa transpune analiza respectivă prin cele mai specifice forme, astfel desemnând
cu multă atenție structura internă și externă a lucrării. În final, concluzia
este: „Gabriel Chifu
mînuiește clar-obscurul, nu doar claritatea. Ar merita titlul de „maestru de
lumini”, profesiune care cuprinde deopotrivă iluminarea și întunecarea, după
caz. Poetul, recunoscut ca precursor cu mai bine de o jumătate de pas al
optzecismului, s-a apropiat tot mai mult de estetica generației din care face
parte biologic și care va erupe spectaculos între 1979 și 1983, cu un vîrf în
1980-81 cînd debutează Cărtărescu, Vișniec, Danilov, Mureșan, Stoiciu, Iaru,
Stratan, Mariana Marin. Dar, deși nu este străin de mărcile atribuite acesteia
- stil colocvial dar și livresc cu ironie, biografism, racord direct la
realitate, spirit ludic – rămîne și un metafizician, atras de o lume suprareală
și de o exprimare simbolică (poate e tot influența studiului științelor
exacte), încît poezia sa face numeroase aluzii la un plan metareal, înfățișat
indirect, întrucîtva criptic. Lucrul acesta face din Gabriel Chifu un poet
„dificil”, el are o plăcere a codificării mesajului astfel încît un element –
de pildă lumina – capătă descifrări diferite în funcție de altele cărora li se
alătură.” …
Ulterior, Horia Gârbea vine cu un eseu foarte interesant prin care expune
conceptul cu privire la inutilitatea publicațiilor literare cu caracter și
conținut „nociv”, întitulând subiectul „Cărțile arse și focul gheenei”. În
linii generale, se spune: „…în ultimul
timp am întîlnit unele care mi s-au părut atît de impardonabil de proaste încît
menținerea lor în „viață” poate fi nocivă. Am fost înfricoșat de ele nu prin conținutul lor
ofensiv sau „eretic”. Nici
vorbă! O erezie, oricît de teribilă, presupune totuși o încordare a gîndirii. E
vorba aici de texte ale unor persoane care aspiră și uneori primesc (de la
nemernici asemeni lor) statut de „scriitori”. Dar incapabile funciar,
structural (și cultural/gramatical) să scrie chiar și o frază cumsecade. Și
care totuși au lăsat semnele lor aberante pe cîteva zeci, uneori sute de pagini…”.
Nina
Gonța, vol.3, (România, poet, prozator, traducător, publicist) este prezentă cu
compuneri literare „De ziua îndrăgostiților”, „O întâlnire… romantică”, „Un
bărbat”, „Sufletul”. Prin intermediul acestora scriitoarea depinge fenomenul
„dragostei”, comparându-l ca cel mai nobil proces
afectiv specific omului față de realitate, având la bază sentimentul de
afecțiune față de o persoană. Pe când substanța spirituală a omului, sufletul,
este întruchipat astfel: „Mereu folosim acest cuvânt, în diferite
expresii: mă doare sufletul, mi se rupe sufletul, om de suflet etc. Dar ce este
sufletul, unde se află el în corpul nostru? De ce nu-l vedem, nu-l pipăim, nu-l auzim, la urma urmei ? Ce-o
mai fi şi sufletul acesta, despre care scriu poeţii, iar nouă ne dă atâta
bătaie de cap, m-am întrebat nu odată.”...„Trăim pe Pământ o perioadă mai
lungă sau mai scurtă, după cum Cel de Sus ne programează „excursia” sufletului
nostru pe Terra, încă de la naştere. Suntem aici cu „trup” real şi… la vedere.
Apoi, tot după voia Creatorului, sufletul îşi părăseşte învelişul, lăcaşul lui
vremelnic şi se ridică la ceruri...”.
Rodica Elena Lupu,
vol.3, (România, Doctor Honoris
Causa, acad., poet, romancier, scriitor, editor,
jurnalist cultural, antologator, manager) este prezentă cu un fragment „O
greșeală perpetuă” din romanul „Puterea destinului”, unde ne contrapune față în față cu relațiile
sociale, cu procesele vitale reale ce se intersectează cu existența, destinul,
conștiința, morala umană. Cele relatate se asociază în modul cel
mai direct cu tot ceea ce este uman și real în viața de toate zilele. Despre
romanul susmenționat prof. univ., dr., Ion
Dodu-Balan scrie: „Romanul social, erotic, psihologic „Puterea destinului", de Rodica
Elena Lupu, impresionează prin autenticitate, prin firescul oamenilor, prin
francheţea, curajul cu care abordează probleme delicate, relaţii, vicii într-un
stil foarte direct şi original. Autoarea se distinge prin îndrăzneala
spiritului său de analiză şi de a prezenta totul realist, fără să
tăinuiască nimic din ceea ce este omenesc"... Nemijlocit,
despre creația literară a Rodicăi Elena Lupu se menționează următoarele: „Versuri şi nobile
fapte editoriale mă fac să sper că literatura română de azi nu va rămâne
singură în noaptea istoriei” (Emil Lungeanu); „Rodica Elena Lupu scrie cu sufletul, scrie ceea ce
simte. Adică scrie româneşte, scrie aşa cum vorbeşte (...)” (Octavian
Paler); „Pătrunde în abisul fenomenului uman - fiind obsesia melancolică a
întregului demers artistic al autoarei de a găsi şi ilumina adevărul despre
paradoxala şi frenetica lumină plină de umbre care este fiinţa umană.” (Paul Surugiu–Fuego)… Deci, cu mult respect, este cazul de menționat: Rodica Elena Lupu
este scriitoarea prin care versul și cuvântul scris/rostit este plin de sens și frumusețe, este plin de
noblețe autentică ce îmbogățește continuu cultura națională.
Galina Martea, vol.3, (România/Olanda, dr., acad.,
poet, prozator, eseist, publicist, istoric literar) este prezentă cu eseurile
„Basarabia – paradigmă a suferinței și nelegiuirilor sociale” și „Basarabia –
destin sub crucea infernului”. Pentru a pătrunde sensul și importanța celor
relatate, atunci vom evidenția doar un singur fragment din eseurile respective:
„Deci,
realitatea şi istoria adevărată încă o dată demonstrează că orice suferinţă
menită unui popor este provocată de omul puterii ce administrează societatea
respectivă. În aşa mod, suferinţele continuă şi se ţin lanţ în viaţa unui popor
şi, în special, în soarta poporului român din Basarabia. De necrezut, dar o asemenea realitate
este prezentă şi în zilele noastre ce domină astfel existenţa unui popor. Este
vorba de societatea basarabeană, poporul din R.Moldova, parte din
secolul XXI, care se confruntă cu probleme serioase de a supravieţui ca naţiune
şi specie umană. Este o realitate aparte unde victima proceselor este acelaşi
om al societăţii, sortit pentru suferinţă. În pas cu problemele curente
(sărăcie exagerată; nedreptate socială în limite de neconceput; corupţie la
toate treptele de dezvoltare umană şi în toate domeniile de activitate socială,
cu abateri grave de la moralitate; degradare umană/economică/culturală, etc.)
omul se confruntă cu clasa de guvernare care le-a subjugat viaţa şi identitatea
în cel mai umilitor mod. Identitatea personală şi natională a poporului
basarabean este îndobitocită atât de mult, încât acesta nici nu sesizează care
este drumul corect spre civilizaţie şi o dezvoltare umană adecvată. Clasa
politică şi de guvernare, încă cu o educaţie şi mentalitate sovietică,
dezorientează poporul pentru a-i provoca şi mai mari suferinţe în procesul de
existenţă identitară, în procesul de existenţă şi de dezvoltare umană, în
procesul de conştientizare şi recunoaştere corectă a cărei naţiuni aparţine.
Astfel, poporului îi sunt impuse condiţii ce le influenţează negativ atât
existenţa, cât şi dezvoltarea…”… „În rest, societatea există singură la voia
întâmplării, iar poporul există prin a cunoaşte doar fenomenul suferinţei şi al
supunerii care îl induce spre eroare, degradare şi involuţie umană. Însă, cel
mai dureros este faptul că poporul basarabean este implicat, la nesfârşit,
într-un război identitar şi psihologic care nu-i permite încă să-şi recunoască
originea autentică de neam, astfel fiind ţinut mereu într-o stare de
demoralizare şi umilinţă totală”.
Ioan Aurel-Pop, vol.3, din România, profesor
universitar, dr., istoric român, membru al Academiei Române, Rector al
Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. Despre personalitatea Ioan Aurel
Pop ne vorbește Ion Brad, cu un fragment din lucrarea „Oameni şi cărţi”, vol. II, autor Ion BRAD, Editura Anamarol, Bucureşti,
2017. Discursul în cauză se referă la o carte eveniment: „Transilvania -
starea noastră de veghe”, autor Ioan Aurel Pop, 2016. Astfel, Ion Brad scrie: „Inspirate și binevenite sunt paginile,
numeroase și ele, dedicate Europei de azi, cu problemele ei multe și
complicate, care nu au ocolit România, inclusiv procesul său de educație… Prin
acest volum mai proaspăt, care îmbogățește și aduce la zi marile probleme ale
istoriei naționale și universale, tratate în zeci de alte volume, academicianul
istoric Ioan-Aurel Pop, reales în calitatea de Rector al vechii și
prestigioasei Universități clujene, devine nu doar un dascăl iubit de
învățăceii săi, nu doar un factor activ în viața universitară și academică, dar
și un model de luptător pe baricadele adevărului, al cunoașterii și
perfecționării ființei umane, în speță a noastră, a românilor, și în mod deosebit
a tinerei generații… Personal îi rămân dator fiindcă mi-a trimis acest volum cu
o dedicație ce mă onorează”… Prezența Domnului Ioan Aurel Pop în antologie
este însoțită și de Augustin Păunoiu, care realizează un interviu la tema: „Nu am primit Transilvania cadou. Tratatul de
la Trianon nu a făcut decât să recunoască justețea deciziilor luate de românii
înșiși. A însemnat recunoașterea granițelor etnice aproape firești ale statului
nostru înspre vest”. În contextul dialogului sunt relatate subiecte precum:
Tipuri de națiuni în Europa; O națiune antagonizată este ușor manipulabilă;
Demnitatea de a fi român, etc.
Manuela Spătaru, vol.3, (România,
scriitor, romancier, publicist, redactor) este prezentă cu cele mai
semnificative lucrări editoriale din activitatea sa literară: “Ordinea
cuvintelor în frază” - studiu lingvistic publicat în „Gjurmime albanologjike”, Prishtine, 1986; „Frunze cârpite”, roman, Editura Semne, 2016, etc. Iar de această
data ne bucură cu compunerile literare precum: Memoria ursului; Un albastru
infinit; Pe urmele lui Scarlett o Harra; Din tainele palatului Elysee; O
grădină fermecată. Așadar, vom relata un fragment din „Pe urmele lui Scarlett o
Harra”: „Elegantele
locuințe ale plantatorilor sudiști nu au dispărut complet. Restaurate, ele
atrag în fiecare an zeci de mii de vizitatori. Turiști veniți de pretutindeni
așteaptă nerăbdători să se deschidă ușă unei elegante locuințe cu colonade. În
interior, gazda își mai netezește odată fusta de mătase, își aranjează colierul
de perle, apoi se asigură că serviciul de ceai din porțelan, de pe vremea
reginei Marie Antoinette, este bine așezat și vizita poate începe…”.
Silvia
Urdea, vol.3, (S.U.A., scriitoare,
eseistă, publicistă) ne prezintă eseurile despre „Undeva pe Terra”, „Scurt
dialog cu Octavian Goga”, „Semne ale vremii”, etc. Deci, un fragment din „Scurt
dialog cu Octavian Goga”: „Când
sentimentul lipsei de timp se acutizează peste măsură, singurul antidot pe care
îl am la îndemână este să mă întorc la „scripturile bătrâne”, la clasici, între
ei la Octavian Goga, în primul rând. Se
desface din publicistica şi memorialistica lui o lume când prietenoasă, când
hâdă, când eroic-legendară, când caricaturală, o întreagă galerie priponită în
eternitate. Cum ritmul cotidian al
vieţii în State combinat cu lumea în imagini a televizorului ne dă continuu
senzaţia goanei, a trăirii doar tangenţiale a clipelor, care ne ating ca să
dispară imediat în neant, lăsându-ne cu mâinile goale, întoarcerea la
eternitatea fixată în paginile cărţilor, în general, şi a celor favorite în
special este mai mult decât benefică. Nu
că n-ar fi interesantă lumea americană, dar întâmplările ei întrec de cele mai
multe ori cumpănirea mea meridională, acel simţ al moderaţiei definit de Ion Barbu „la mijloc de rău şi
bun”, unde şi-a aşezat el „dalba”cetate Isarlâc.” (Publicat în Foaie, New
York, nr. 41, 2002).
Dona
Tudor, vol.3, din România, dr., conf.univ., publicistă - timp de 40 de ani a desfăşurat activitate
publistică la Societatea Română de Televiziune - reporter, redactor,
realizator, scenarist, producător, membru în Consiliul de Administraţie al
SRTV; poet, scriitor). Despre opera sa poetica, criticul literar Dan Damaschin scrie: “Mai mult decât simplă transcriere a unor
impresii de călătorie, poemele reprezintă decantarea trăirilor poetei într-un
spaţiu exotic, itinerant, geografia convertindu-se în periplu interior.
Contribuie la această reuşită, transfigurarea rafinată a experienţei
nemijlocite, prin subtile procedee de retrăire / rememorare, care izbucnesc să
restitue versului prospeţimea intactă a senzaţiilor şi emoţiilor încercate”. Actualmente
Dona Tudor ne prezentă compunerile literare „Moartea vine de sus”, „Unde dai și
unde crapă”, „Praful și pulberea confruntării”, „Încotro, poporul meu?”, „Ce-am
avut și ce-am pierdut”, „România pitorească din 2009”, „Ave, Cezar!”, „Of, bună
țară, rea tocmeală…”, „Ca o taină mare”.
Ulterior, în volumul doi al antologiei „Verba Volant, Scripta Manent” se regăsesc următorii
scriitori români contemporani: Magdalena
Albu (România), Dan Bodea
(România), Lazăr Cârjan (România), Paul Surugiu – Fuego (România), Mihai Iunian Gindu (România), Sabina Măduța (România), Alina Maria Stârcea (România), Octavian Ursulescu (România), precum și
o mare parte dintre scriitori menționati anterior, volumul 3 al prezentei
antologii (Ion Dodu Bălan, Ion Brad, Rodica Elena Lupu, Galina Martea, Radu
Cârneci). Astfel, cu o deosebită plăcere este foarte interesant să citești/recitești
descrierile realizate de Magdalena Albu, eseul „Globalizarea – un model eșuat”;
despre Generalul locotenent Iulian Medrea (erou al Revoluției din
Decembrie 1989, în memoriam), de Lazăr Cârjan;
despre Grigore Vieru (volum de excepție, în memoriam), de Paul Surugiu – Fuego;
despre maestrul Eugen Doga, de Octavian Ursulescu; etc.
Deci, în concluzie, antologia „Verba Volant, Scripta Manent”, cu volumele respective,
este imaginea scriitorului român contemporan, acesta fiind capabil de a crea cu
multă pasiune valori spirituale/valori culturale despre tot ceea ce este uman
și real în lumea pământească.
Disponibil:
„Verba Volant, Scripta Manent” - antologia prozatorilor români” .
„Verba Volant, Scripta Manent” - antologia prozatorilor români” .
Ziarul Ultima Oră, România, Cotidian National Independent, 21 august 2017. Disponibil: http://ultima-ora.ro/verba- volant-scripta-manent- antologia-prozatorilor-romani/
„Verba
Volant, Scripta Manent” - antologia prozatorilor români”, volumele 2 si 3.
- Armonii
Culturale, Revistă universală de creaţie şi atitudine culturală, România, 20
august 2017. Disponibil: http://armoniiculturale.ro/2017/08/20/galina-martea-verba-volant-scripta-manent-antologia-prozatorilor-romani/
-
Confluențe Literare, Revistă de cultură universală, Publicat în: Ediţia nr. 2424 din 20 august
2017.
Disponibil: http://confluente.org/galina_martea_1503231244.html
Dr. acad. scriitor, publicist, istoric literar Galina MARTEA
August 2017
Wow !... Ce lucrare impresionantă ! Da, asemenea cărți apar rar și sunt pe cât de informative, pe atât de necesare în peisajul general al culturii românești. Editura ANAMAROL precum și distinsele scriitoare Rodica Elena Lupu, împreună cu Dr. acd Galina Martea merită toate felicitările și aprecierile. Cu am ptea face rost de aceste minunate pagini? Cristian Petru Bălan, Chicago, USA
RăspundețiȘtergereGanduri bune, cu pretuire, Cristian!
ȘtergereCu aceleasi ganduri bune, cu pretuire doamna Galina Martea!
Anche una cosa meravigliosa...
RăspundețiȘtergereComplimenti cara mia!
Ganduri bune, cu pretuire, Simo! Un abbraccio, cara!
ȘtergereFELICITARI EDITOAREI SI AUTOAREI!
RăspundețiȘtergereGanduri bune spre voi, Silvia!
ȘtergereO analiza literara de nota zece! Sincere felicitari editoarei si autoarei acestei analize literare, cu respect!
RăspundețiȘtergereCu toata consideratia, cu stima domnul profesor!
ȘtergereFelicitari doamnei editoare si celor cuprinsi in antologie!
RăspundețiȘtergereGanduri bune doamna Aura Maniu!
ȘtergereDeosebita este aceasta analiyya literara, cu respect doamna editoare si doamna profesoara!
RăspundețiȘtergereGanduri bune, Tatiana!
ȘtergereDeosebit, asa cum deosebiti sunteti si dumneavoastra toti!
RăspundețiȘtergereCu stima doamna profesoara!
ȘtergereFelicitari pentru tot ce realizati!
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru trecere si cuvinte, ganduri bune, cu drag!
ȘtergereO cronica de carte de nota 10! Meritati, tot ce editati este minunat!
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru trecere si cuvinte, ganduri bune, cu drag!
Ștergere