Ansamblul architectural Cotroceni
Ansamblul
arhitectural Cotroceni include palatul şi mănăstirea construite de domnitorul
Şerban Cantacuzino. Palatul Cotroceni adăposteşte în vechea sa aripă Muzeul
Naţional Cotroceni. Primele schimbări în arhitectura reşedinţei regale au fost
făcute de regele Carol I şi continuate în timpul domniei prinţului moştenitor
Ferdinand, când palatul a fost demolat parţial şi apoi reconstruit în stil
neoclasic. Interiorul palatului mai păstrează intacte câteva dintre sălile
sale: Sala Norvegiană, Sala Orientală şi Camera Reginei.
După
restaurare palatului i s-a adăugat o nouă aripă, care în prezent găzduieşte
Preşedinţia României. (...)
Între cei care, într-un fel sau altul, sunt legaţi de Cotroceni, nu-i pot trece cu vederea pe Constantin Brâncoveanu, Nicolae şi Constantin Mavrocordat, Alex Ipsilanti, Constantin Gheorghe Hengerli, Alex Moruzi, Barbu Ştirbei, Alexandru Ioan Cuza, Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, Ferdinand I. Lor li se adaugă personalităţi naţionale care dobândesc prin acţiunile lor, adeseori dramatice, şi o „faţetă” Cotroceni: Tudor Vladimirescu, fraţii Golescu, Ion Ghica, Ion Câmpineanu, Nicolae Bălcescu, C.A. Rosetti şi mulţi alţii. Cât priveşte istoria recentă, şirul de personalităţi legate de Cotroceni este foarte mare. Desigur, cunoaşterea acestor vremuri este favorizată de numărul mare de documente şi de ştirile pe care ele le conţin.
Între cei care, într-un fel sau altul, sunt legaţi de Cotroceni, nu-i pot trece cu vederea pe Constantin Brâncoveanu, Nicolae şi Constantin Mavrocordat, Alex Ipsilanti, Constantin Gheorghe Hengerli, Alex Moruzi, Barbu Ştirbei, Alexandru Ioan Cuza, Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, Ferdinand I. Lor li se adaugă personalităţi naţionale care dobândesc prin acţiunile lor, adeseori dramatice, şi o „faţetă” Cotroceni: Tudor Vladimirescu, fraţii Golescu, Ion Ghica, Ion Câmpineanu, Nicolae Bălcescu, C.A. Rosetti şi mulţi alţii. Cât priveşte istoria recentă, şirul de personalităţi legate de Cotroceni este foarte mare. Desigur, cunoaşterea acestor vremuri este favorizată de numărul mare de documente şi de ştirile pe care ele le conţin.
În
vremea domniei lui Carol I şi a Elisabetei, dar mai ales în cea a lui Ferdinand
I şi a Mariei, în rândul acestor personalităţi creşte ponderea artiştilor,
literaţilor, mai ales a pictorilor şi muzicienilor. Nu lipsesc desigur nici
istoricii, diplomaţii, militarii, politicienii, deopotrivă români şi străini.
Şi, poate, într-un fel, destinul de centru de interes istoric românesc al
Cotrocenilor se împlineşte tocmai în acest ultim răstimp. În acest spaţiu s-au
luat cele mai importante decizii pentru soarta naţiunii române, s-au petrecut
acte şi evenimente de cel mai larg interes. Între ele sunt declararea intrării
României în Primul Război Mondial la 14 august 1916; semnarea Păcii de la
Bucureşti-Buftea din 27 aprilie/7 mai 1918; primul Consiliu de Coroană după
revenirea Casei Regale la Bucureşti în 28 noiembrie 1918; primirea delegaţiei
din Bucovina, Basarabia şi apoi cea din Transilvania care aducea Declaraţia de
la Alba Iulia din decembrie 1918, consfinţind astfel România Mare. Toate
acestea şi nu sunt decât câteva – dau măsura unui loc de larg interes pentru
neamul românesc, de importanţă naţională cu alte cuvinte. (...)
Partea modernă a edificiului, operă a
arhitecţilor Paul Gottereanu şi Grigore Cerchez, adăposteşte într-o suită de
spaţii dovezile conexiunii noastre artistice cu lumea modernă. Concretizate
într-o succesiune de stiluri artistice expresive pentru veacurile 17-20,
acestea dezvoltă o expunere bine dezvoltată, riguros organizată şi subliniată
prin mijloace muzeotehnice. Este o excepţie în aria muzeografiei româneşti
această posibilitate de a îngemăna două tipuri de mesaje: cel istoric şi cel
artistic. O excepţie binevenită.
Dimensiunea
artistică a muzeului creează o imagine de integrare în spaţiul continental
occidental, subliniind propensiunea, tendinţa mereu trează a românilor de a fi
cunoscuţi în lume, de a stabili legături cu aceasta. Or, piesele muzeale
mărturisesc tocmai asemenea idei, susţinând dialogul fertil cu o serie de
curente artistice, preluările şi transferurile de modele, împrumuturile
reciproce. Înfiinţat într-o vreme de largi transformări sociale, politice şi
economice, Muzeul Naţional Cotroceni îşi descoperă, prin caracterul lui inedit,
funcţia de recuperare a unor epoci şi de respect faţă de public. Apariţia şi afirmarea
sa denotă valoarea muzeografiei româneşti contemporane, arătând câtă nevoie de
acte culturale, de instituţii specializate are societatea noastră.
Fragment din VACANŢE, VACANŢE... ROMÂNIE, PLAI DE DOR...
de Rodica Elena LUPU, Editura ANAMAROL, 2004
Va multumim, deosebit!
RăspundețiȘtergereMultumesc domnul profesor, cu stima!
ȘtergereNe incantati cu tot ce postati, va multumim, cu pretuire!
RăspundețiȘtergereCu drag Silvia si Irinel!
ȘtergereDeosebita prezentare si e doar un fragment, cartea credem ca este minunata! Va multumim, cu aleasa pretuire!
RăspundețiȘtergereMultumesc doamna Aura, toate cele bune!
ȘtergereAvem cartea dumneavoastra, este o incantare! Descrieti, prezentati regiunile tarii cu multa dragoste, cu talent! Va multumim!
RăspundețiȘtergereVa multumesc doamna profesoara, cu stima!
ȘtergereRmania noastra cu plaiuri de dor, ai dreptate! Minunat!
RăspundețiȘtergereCu drag, numai bine Tatiana!
ȘtergereMinunata postare, va multumim! Cu stima!
RăspundețiȘtergereCu drag, numai bine dragii mei!
ȘtergereCu drag si pretuire, deosebit este tot ce scrii si ce ne prezinti!
RăspundețiȘtergereMultumesc, cu aceleasi ganduri bune si respect!
ȘtergereImi place, scrii frumos, am citit cu placere! Seara linistita, cu drag!
RăspundețiȘtergereLa fel si tie draga mea!
ȘtergereNe purtati prin timp cu povesti de suflet, va multumim infinit! Va imbratisez cu toata inima!
RăspundețiȘtergere